Secesní cukřenka Carl Knoll

Týdeník Naše rodina č. 14/03
Kdysi dávno jsem si koupila ve starožitnostech krásný šálek s talířkem ve tvaru žluté květiny. Je zajímavý i tím, že má dvě ouška. Vespod je značka, kruh s královskou korunou a nápis Made in Austria. Zřejmě to bude rakouský porcelán. Ráda bych se něco o této starožitnosti dozvěděla. Markéta Š. z Prahy 2
Secesní cukřenka Carl Knoll
Senátor a pozdější president USA William McKinley byl zarputilým ochráncem amerického vnitřního trhu. Tvrdil, že Amerika je soběstačná, tak proč něco dovážet. Navrhl několikrát zvýšení celních sazeb a prosadil, aby každý dovážený výrobek byl označen zemí původu. Vznikla tak mezinárodně uznávaná značka Made in. Čeští výrobci skla a porcelánu nebyli z této novinky nadšeni. Zemí původu byly Čechy, avšak na své výrobky určené pro americký trh museli psát Made in Austria, Vyrobeno v Rakousku. Česko totiž nebylo státem a nemělo právo užívat vlastní označení. Jak toto nařízení poškodilo naše podnikatele nelze dnes vyjádřit, je však známo, že prodeje klesly. Dnes působí toto označení omyly při posuzovaní starožitného skla a porcelánu.
I naše čtenářka se domnívá, že ten její porcelánový kousek pochází z Rakouska a přitom byl vyroben Rybářích nedaleko Karlových Var. V obci Rybáře, tehdy známé pod německým jménem Fischern byla malá výrobna keramického potrubí. Když majitel této manufaktury v roce 1842 zemřel, zakoupil provozní budovy včetně rozsáhlého pozemku karlovarský měšťan Carl Knoll. Ten však výrobu potrubí zrušil a na pozemcích zahájil plavení kaolínu pro porcelánky v okolí. Jeho kaolín byl vynikající, přesto odbyt vázl. Rozhodl se proto jej zpracovávat ve vlastní porcelánce, kterou záhy v Rybářích postavil. Produkoval levné porcelánové nádobí, které prodával v Karlových Varech jak místním tak i lázeňským hostům. Snad se ani nepokoušel vyvážet svůj porcelán mimo hranice kraje. Po jeho smrti továrnu převzali jeho tři synové, Adolf, Karel a Ludvík. Ti už vystudovali příslušné školy a s vervou se pustili do modernizace závodu. Nejenom že rozšířili výrobu o nové moderní stroje, ale taky najali umělecké návrháře a modeléry. Pustili se i do výroby uměleckých plastik, kde se specializovali zejména na figurky Turků, Arabů a jiných orientálních postav. Jejich snem bylo se prosadit i na náročných amerických trzích. Vytvořili několik krásných secesních sérií, označili je značkou Made in Austria a kolem roku 1900 se jim podařilo dopravit velkou zásilku porcelánu přes oceán. Stejné výrobky prodávali i u nás, jako takzvaný exportní souběh.
Naše čtenářka má jeden kousek z exportní série. Bohužel to není hrníček ani šálek. Je to cukřenka, ale nádherná cukřenka. Jak model, tak i dekor a barva odpovídají módním požadavkům té doby, kdy byly tvary rostlin a květin považovány za ty nejdokonalejší na světě. Přestože pozdější výtvarný styl zvaný Art-Deko zcela popřel filosofii secese a označil ji za kýč, zejména secesní sklo a porcelán se líbí dodnes. Kdo by nechtěl mít tak krásný čajový servis ve tvaru květin. Bohužel však tyto nekompaktní tvary porcelánu mají jednu velkou nevýhodu. Jsou křehké a tak jejich životnost i při občasném či svátečním využívání většinou nepřekročí 10 až 20 let. Přesto je krásné, že se jeden křehký kousek
zachoval a že zároveň dokazuje úspěchy našich předků na těch nejnáročnějších trzích. Současná cena této cukřenky by se měla pohybovat nad hranicí tisíce korun.